sábado, 8 de enero de 2022

Monte Arabí 8/01/2022

Hem estrenat l'any amb una ruta inèdita: el "Monument Natural del Monte Arabí". Va ser Toni el que va dir que li havien parlat d'aquesta zona i decidim apuntar-la per a la primera caminada de l'any 2022.

Cal anar fins a Iecla i després una altra mitja hora per carreteres i camins fins a arribar a l'aparcament de la Casa del Guàrdia, on deixem el cotxe.

Iniciem la ruta acostant-nos a l'anomenada "Cueva del Tesoro", que no és una altra cosa que un forat en el sòl, a manera d'entrada a una cavitat amb una galeria subterrània d'entre 50 i 100 metres de llarg. Toni s'ha ficat a inspeccionar-la, però no ha entrat més.

Seguim per un camí que envolta la muntanya per la seua part oest, ascendint a poc a poc entre pinedes mentre començava a clarejar el dia i contemplàvem belles vistes de totes les terres de labor que envolten la muntanya fins on es perd la vista.

Després d'uns trams empinats arribem al piló que marca el vèrtex geodèsic, des d'on hi ha unes vistes espectaculars. Des d'allí s'aprecien també algunes dels buits que hi ha per davall del cim.

Passades les primeres hores fredes, durant la resta del matí hem gaudit d'una temperatura agradable, gràcies al sol i el cel clar i ras.

Continuem la sendera i descendim a poc a poc fins a arribar a la "Mar de Piedras", una zona de roca totalment llisa, Després passem per la "Roca Concha" i arribem a "La Horadada", una immensa cavitat amb un buit en la part superior, a manera de claraboia.

El més cridaner són els fenòmens erosius que han provocat la formació de grans blocs arredonits, buits, coves, abrics, i enormes superfícies de “bresques” o alvèols en les parets rocoses, similars a la Ciutat Encantada de Conca.

Parem a esmorzar prop de la tanca metàl·lica que protegeix un conjunt de pintures rupestres de "Cantos de la Visera", declarades Patrimoni de la Humanitat per la Unesco en 1998.

Després de l'esmorzar hem seguit la senda, que està ben senyalitzada. Passem per un magnífic mirador i posteriorment per la "Piedra Corazón". Avancem per la senda mantenint en tot moment la silueta d'Arabí a la nostra dreta, trobant al nostre pas abundants mates d'espart, així com ginebres i alguna savina.

Arribem a una curiosa zona al peu del poblat iber del Arabilejo, on apareix un aflorament calcari i, sobre aquest ,al llarg de 340 m i uns 25 m d'amplària, trobem més de 50 grups de petroglifs de cassoletes hemisfèriques unides amb i sense fins canalons i cercles​ de petroglifos.

Visitem alguns abrics de roca que jalonen la ruta circular que, a poc a poc, ens retorna de nou a la Casa del Guàrdia, on tenim els cotxes aparcats.

Us deixe el perfil de la ruta en Wikiloc i un grapat de fotos en un àlbum de Google Fotos.

Nota: Us he comentat l'existència d'una pàgina web molt interessant (https://www.udeuschle.de) que permet situar-te en un punt qualsevol del mapa i visualitzar la línia de l'horitzó i la panoràmica que s'albira. Us deixe un exemple de la vista que hi ha des del cim de la Muntanya Arabí en direcció al Maigmó.